Status Alignment

Goal is to make the investor feel he/she is at the right time, in the right place with the right person. The tactic is to make the buyer see you understand who they are, can speak their language and are a part of their ingroup.

Status tip-off: a brief story

Signs when achieved: leaning forward, listening intently

Flash Roll

Goal is to cement your expertise in the area you are talking about. The tactic is to distance yourself from the audience by giving a brief 60 sec talk in 30 secs using industry jargon, numbers and elements that fit into your idea.

This gives the buyer certainty that you know what you are talking about.

Signs when achieved: silence, no questions

The Big Idea

The goal is to answer three important questions: why do I care, what’s in it for me and why you. The tactic is to use prewired ideas.

Haemme 100k € 5 % osuudella yhtiöstä

Slide 1

Big idea in less than 125 words

“Meistä tulee Euroopan suurin talenttikanava kolmen vuoden sisällä”

Digitaalinen kehitys on tuonut pienille artisteille valtavan määrän lisää mahdollisuuksia, mutta myös töitä. Samalla se on vienyt suurimman tulonlähteen, albumimyynnin, minkä korvaajaksi striimeistä ei vielä ole.

Yleisö soutaa ja huopaa eri somekanavien välillä eikä pienille artisteille synny selkeää kuvaa siitä, ketä heidän yleisönsä on. Uusiin artisteihin törmääminen vaatii yleisöltä aktiivista työtä eikä palkintona ole kuin uuden musiikkielämyksen löytämisen riemu.

Kauneutta & Kapinaa kerää pienet artistit yhden musiikkialustan sateenvarjon alle ja tekee yleisölle heihin tutustumisesta helppoa, hauskaa ja palkitsevaa. Tutustuessa kerryttää automaattisesti pisteitä, joita voi käyttää suosikkiartistiensa keikkalippuihin, oheistuotteisiin ja yhteistyökumppanien tuotteisiin. Artisteille alusta antaa systemaattisen tavan kasvattaa yleisöään, tienata monipuolisemmin musiikillaan ja rakentaa hyvästä harrastuksesta ura. 

In more detail

Slide 2

20 vuotta sitten pienet artistit tekivät demon, lähettivät sen musiikkilehtiin arvosteltavaksi ja levy-yhtiöille sopimuksen toivossa. Vastauksia turhaan odotellessaan he tekivät niin paljon keikkaa kuin mahdollista ja myivät takakontista vuoden aikana 500 albumia ja tienasivat siitä 5000€ harrastuksen ylläpitämiseen.

Tänään musiikin kulutus on muuttunut digitaaliseksi. Digitaalisen jakelun myötä albumeja ei myydä kuin murto-osa entisestä. Arvatkaa, monta striimiä pieni artisti tarvitsee Spotifyssa saadakseen 5000 € vuodessa? Miljoona.

Klik

Nykyään artistit ovat enemmän tietoisia oikeuksistaan ja myyvät musiikin ja oheistuotteet faneille itse. Se vaatii 20 vuoden takaiseen aikaan verrattuna valtavasti enemmän tietoa ja taitoa, mikä on pois siitä olennaisesta, musiikin tekemisestä ja esittämisestä. 

Tulevina vuosina yhä useampi artisti jää tämän kehityksen junasta, koska suurinta osaa heistä kiinnostaa vain se oma juttu, ei markkinointi. Mutta maailma on muuttunut monimutkaisemmaksi ja se oma juttu ei yksin enää riitä.

Winter is coming

Market changes influencing business, time pressure. Fear of losing an opportunity. What will happen if we don’t act now? Industry is changing and we know how to operate in the new one.

Digital consumption

Musiikkia kulutetaan digitaalisesti. Fyysisiä myydään mutta murto-osa digitaalisesta myynnistä.

Major Labels vs. D2F

Labelit ja alustat ovat menettäneet artistien ja yleisön luottamuksen. DIY on nopeiten kasvava musiikkibusineksen osa-alue (2020 koko markkina 7%, indie ja DIY 27 %) ja suorat fanien monetisoinnin mahdollistavat teknologiat ovat kohta massoille tätä päivää. 

Miksi? Mistä TOP 10 ulkopuolinen artisti sai 20 vuotta sitten suurimmat tulonsa? Keikoista, missä myytiin oheistuotteita ja levyjä. Albumeita myytiin takakontista 500 kpl vuodessa ja artisti sai niistä yleensä noin 10€ itselleen. Entä tänään? Keikoista, joilla myydään oheistuotteita (ja joskus pari levyä) ja striimistä. Arvatkaa, monta striimiä tarvitaan vuodessa, että tekee tuon 5000 €? Miljoona.

Too much work, 

not enough pay

Hajautettu alustatalous vaikeuttaa uusien ja pienten artistien löytämistä ja löydettävyyttä. 20 vuotta sitten piti keskittyä tekemään mahdollisimman hyvä demo, laittaa demot lehtiin arvosteltavaksi ja sit tykittää niitä muutamaa levy-yhtiötä toivoen vastausta. Vastausta odotellessa tehtiin mahdollisimman paljon keikkoja. 

Nyt tuon lisäksi pitää vähintään olla hallussa Youtube, Facebook, Instagram, TikTok ja omat nettisivut. Ja jokainen noista toimii oikeasti eri tavalla. Algoritmit on eri, sisältö pitää olla eri muodossa, kuvien ja videoiden laatu pitää olla kohdallaan, pitäisi ymmärtää potentiaalista asiakasta ja luoda hänelle merkityksellistä sisältöä. Ei millään pahalla, mutta parikymppiselle tyypille tuo on aika paljon, kun pitäisi keskittyä siihen pääasiaan – musiikkiin ja esiintymiseen.

Tulevina vuosina yhä useampi jää tämän kehityksen junasta. Miksi? Ihan niinkuin aina ennenkin suurinta osaa artisteista kiinnostaa vain se oma juttu, ei markkinointi. Mutta maailma on muuttunut monimutkaisemmaksi ja levy-yhtiöt katsovat uusienkin artistien kohdalla millaista pöhinää heillä on verkossa. Se oma juttu ei enää riitä.

2x

How to double what you invest. Size, productivity, efficiency, output, competitiveness, audience… What timeline is to be expected. 

Attached to buyer’s reward receptor.

Artistit

Spotify kertoi 03/22, että heidän alustansa 8M artistista 200k on ammattimaisia. Ja näistäkin 200k artistista vain 8 % tienaa Spotifysta yli 50k $ vuodessa. Se on 0,2 % kaikista artisteista. Palvelussa on 2,6M artistia, joilla on 10 biisiä tai enemmän. Meidän markkinamme globaalisti on se 2,4M artistia, jotka eivät ole ammattimaisia, mutta heillä on 10+ biisiä. Perustyötä on siis tehty, mutta yleisöä on liian vähän ja siten rahat on vielä näkemättä.

Tuplasti tulot: Digitaalinen merkkari → helppo tapa rahoittaa toimintaa, 2023 oma striimaus normaalilla tekijänoikeuskorvauksella.

Tuplasti helppous: checklist + yksi alusta koko preesensille

Yleisö

Tuplasti helppous & hauskuus & palkitsevuus. 

Music Xray, Slice the Pie ja muut maksavat arvosteluista. Se on työtä ja musiikki on yleensä lyhyissä pätkissä. Nelonen Media tekee tätä samaa 4 krt/v Suomessa hioessaan soittolistoja. Meillä palkitsevuus tulee luonnollista toiminnasta tutustumisen yhteydessä.

Sijoittajat

H1/22 2M

H2/22 4M

2023 8M

Miksi? 

  • Spotify (85 % mastereiden omistajille, 15 % Spotifylle)
    • Me omistamme livestriimien masterit ja lisensoimme kaupalliset oikeudet 10 vuodeksi
  • Olemme kannattava yritys 10 000 tilaajalla vs Spotify, joka ei sitä päivää ole vielä nähnyt
  • Me tähtäämme rumasti sanottuna gate keeperiksi uusien artistien ja levy-yhtiöiden väliin
    • me pidämme artistista huolta ja autamme kehittymään ja tienaamaan siinä vaiheessa, kun kukaan kaupallinen toimija ei vielä ole kiinnostunut
  • Artistit ovat mikrovaikuttajia, joilla on syvä suhde pieneen fanikuntaansa
    • yleisö seuraa ja on kiinnostunut heidän tekemisistään
      • K&K 24h livestriimi 1,5k yleisö pelkällä artistien pyynnöllä
    • mahdollisuus isompiinkin kaupallisiin yhteistöihin, kun artistikunta kasvaa vuoden 2022 loppupuolella

Skin in the Game and a Fair Deal

Why you are still going to be there when things get hard? How do you have as much to lose as they will? 

Olen suunnitellut tätä yli 10 vuotta. Vuoden 2021 kesästä olen vienyt konseptia palkatta tai hyvin pienellä palkalla eteenpäin sivuuttaen oman kasvussa olleen it-businekseni, vaikkei perheen taloudellinen tilanne sitä oikeasti olisi sallinut. Kesällä 2022 it-business siirtyy kannattavana liiketoimintana tuotteistettuine palveluineen uusien osakkaiden käsiin. 

Miksi? Se ei ole sydämen asia. Tämä on. Tästä en koskaan jää eläkkeelle eikä näissä hommissa olla töissä. Tämä konsepti on mun elämä. Se, mitä jätän jälkipolville ja mistä voin sanoa, että tulipahan tehtyä jotain oikeasti merkityksellistä.

Me ollaan ilman teitä todistettu mun 10 vuoden aikana muodostuneet alkuperäiset hypoteesit oikeiksi. Katsotaan nyt mitä me voitais tehdä yhdessä.

Novelty Sweet Spot

The goal is to show your idea is the “New Normal”. Plain vanilla with just one key and valuable difference.

Miten ja missä uuteen musiikkiin tutustutaan? (yleisöltä vastauksia)

Niinpä. Kaikissa niissä on tapoja päästä rajattuun vuorovaikutukseen artistien kanssa. Niin meilläkin. Voi kuunnella musiikkia oman mielen mukaan tai joltain soittolistalta, katsoa videoita, tykätä ja kommentoida, jopa tipata, kuten esim. Younowssa ja muutamassa muussa striimialustassa.

Mutta me erotaan muista yhdellä tärkeällä tavalla: meillä uuteen musiikkiin tutustuminen on peli. Peli, mistä kuuntelija saa konkreettisia, rahanarvoisia etuja.

The Buyers Formula

The Goal is to control their pessimism by preset boundaries. The tactic is to use Buyers Formula to teach them how to buy. List obvious ways to fail.

Artistien ja yleisön kerääminen

Kokonaisuuden saaminen kannattavaksi kovasta kasvusta huolimatta

Miten valita sijoittaako vai eikä sijoittaa?

And the most important thing: Stick to Your Guns. Character and Values.